clanky-ziju-dobre 

ŽIJU DOBŘE / ÚNOR 2021

 Otužování - pouze trend, nebo zdraví prospěšná aktivita?

  

Otužování je hitem posledního půlroku, kterého si všímám snad všude kolem sebe. Nejsem si jistá, zda tento trend "rozjel" ledový muž Wim Hof se svou metodou, nebo zda za popularitou otužování stojí pandemie covid-19, protože do fitness center se nesmí. Co nám otužování přináší? A co to vlastně je?

 

Kde to začalo?

Otužování bylo ve světě známé ještě před koronavirem a ledovým mužem. Už Egypťané v 25. století př. n. l. používali ledovou terapii na léčbu zánětů a zranění. V Česku bychom mohli udělit prvenství profesorovi Karlovi Chodounskému, zakladateli české farmakologie, který se začal otužovat v zimním počasí už v roce 1897. Avšak průkopníkem sportovního otužování v Československu je Alfréd Nikodém.

Co je otužování?

Je to metoda posílení imunitního systému. Obvykle se pod pojmem otužování rozumí sprchování studenou vodou či plavání ve studené vodě, v širším slova smyslu však pojem zahrnuje i celoroční sportování ve volné přírodě nebo podobné aktivity. Věděli jste, že se otužování dělí na rekreační a sportovní? Rekreačně se člověk otužuje v případě, že se sprchuje studenou vodou, nebo třeba sportuje venku i v zimním počasí v lehkém oblečení. Pokud si chodíte pravidelně zaplavat do studené vody, jejíž teplota je nižší než 10 °C, a neřešíte počasí, počítá se vaše forma otužování jako sportovní.

Proč se otužovat?

Díky pravidelnému otužování dokážeme držet zánětlivé reakce našeho těla zkrátka, a podporovat tak svoje fungování. Fyzické i mentální. Chlad také pomáhá tělu tvořit více ochranářských bílých krvinek a je schopen navýšit rychlost metabolismu až o 350 procent! To znamená, že spalování probíhá mnohonásobně rychleji. Rychlejší metabolismus a spalování mají přenos do spalování tuků a společně s úpravou stravy a pohybem nám vzniká ideální trojkombinace pro boj s nadbytečnými tukovými zásobami.
Po mentální stránce dochází díky pravidelnosti a dlouhodobém procesu k posílení trpělivosti, vytrvalosti a vůle.

Jak na to?

Jak jsem zmínila výše, otužování není jen plavání v ledové vodě. Je to dlouhodobá záležitost, kdy je rozhodně nejlepší začít zlehka. Stačí, když si na procházku oblečete o vrstvu míň, a tělo si začne na chlad zvykat.
Pokud se chcete pustit do otužování vodou, začněte doma. Prvním krokem je ranní studená sprcha, a to na denní bázi. Studenou vodou se můžete sprchovat i večer, tím se ale ranní sprchování nenahrazuje, jen doplňuje. V zimě se doporučuje sprchovat studenou vodou 1-3 minuty, v létě 3-5 minut. Při sprchování se stále pohybujte, nestůjte na jednom místě. Sedavá koupel ve studené vodě se nedoporučuje, tělo by mohlo prochladnout. Pod sprchou se snažte přemýšlet nad něčím pozitivním, abyste posílili i své mentální zdraví.

 

Zkušenosti
Já osobně se neotužuji, jsem příliš velký teplomil, za to naše kuchařka Iveta se do otužování pustila a pravidelně se "ochlazuje" už třetím měsícem! Ivety jsem se ptala, proč začala a jestli vnímá nějaký přínos.


Proč jsi s otužováním začala?
"Sama bych do toho asi nešla, ale díky mému kamarádovi a jeho "spoluotužilci", se kterými jsem u ledové vody stála, a kteří mě k činu hecovali, jsem tam nakonec vlezla. Sbírala jsem ze země všechnu odvahu, ale ve finále to bylo skvělé rozhodnutí. Ten pocit, když vylezete z ledové vody, ten je k nezaplacení. Adrenalin se rozproudí po celém těle."
Vnímáš nějaký přínos?
"Vždy po "koupačce" jsem měla pocit více energie a cítila jsem se lépe, hodně to pomáhá naučit se dýchat, je to přínosné pro zdraví, jedna ze šílených zábav s přáteli, taky zkouška v sama sebe co zvládnu. Když se nechodíme koupat s přáteli, dávám si doma ranní studenou sprchu, to mě vždycky nakopne energií a mám pak lepší den."
A jak často se otužuješ?
"Studenou sprchu doma aplikuju většinou obden ráno, zhruba dvě minuty. A do ledové vody s přáteli chodíme příležitostně. Záleží jak se dohodneme a jaké máme časové možnosti."

A co vy? Otužujete se? Nebo máte radši nohy v suchu a teple jako já? Podělte se s námi o zkušenosti!

 

Zaujal vás článek? Přidejte se do naší facebookové skupiny ŽIJU DOBŘE, kde podobné věci řešíme a diskutujeme. Budeme se těšit na váš názor! :) 

Zpět